9.1
PERKHIDMATAN DAN BARANGAN YANG
DITAWARKAN
a) Produk
yang dipasarkan ialah Ezzy Notebook iaitu sejenis Komputer riba yang dilengkapi
dengan projektor.
b) Keluaran
produk yang di pasarkan mempunyai keistimewaan yang tersendiri berbanding
dengan keluaran syarikat elektronik yang lain kerana Ezzy Notebook menawarkan komputer
rina yang dilengkapi dengan projektor yang amat jarang ditemui di mana-mana
syarikat elektronik yang lain. Selain itu, produk yang akan kami tawarkan dan
dan bakal dikeluarkan ini adalah dijamin selamat dan akan ditawarkan jaminan
yang pasti akan menguntungkan pihak pembeli dan pengguna.
c) Pihak
kami bersedia menerima tempahan dari pelbagai agensi kerajaan mahupun swasta,
sekolah dan lain-lain. Yang paling istimewa syarikat kami akan sentiasa
mengadakan sesi bersama para pelanggan kami atau sesiapa yang berminat bagi
mengetahui tentang produk kami dengan lebih mendalam dan teliti.
d) Kami
sentiasa melayan sebarang aduan dan cadangan daripada pelanggan yang kurang
berpuas hati dengan poduk keluaran syarikat kami bagi memastikan mutu dan
kualiti ia sentiasa diperbaiki dari masa ke semasa. Ini penting kerana syarikat
kami sentiasa peka dengan kehendak pelanggan dan kami akan sentiasa memberi
khidmat yang bermutu dan terbaik untuk memenuhi citarasa pelanggan yang kami
hargai.
9.2
SASARAN PASARAN
Sasaran
pasaran syarikat ini terdiri daripada pelanggan di seluruh Malaysia antara
sasaran utama ialah pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT), syarikat-syarikat
korporat, kementerian pendidikan dan kementerian pengajian tinggi.
a) Pelajar
IPT di Malaysia dianggarkan melebihi nilai 1 Juta. Kami menjangkakan bakal
pelanggan kami terdiri daripada pelajar di pelbagai lapisan masyarakat dan
pelbagai jurusan. Ini kerana computer riba yang akan kami tawarkan sudah pasti
akan menarik minat pelaja-pelajar yang sedang menuntut di IPT.
b) Syarikat
kami juga menawarkan harga perniagaan yang akan kami jalankan adalah menawarkan
harga yang berpatutan yang lebih rendah dari pesaing-pesaing kami kerana itulah
strategi promosi syarikat kami untuk menarik minat hati pelanggan yang baru
mengenali syarikat kami.
c) Syarikat
kami juga menawarkan harga yang murah untuk pelanggan tetap dengan memberi
potongan harga yang bersesuaian dan memberi hadiah sampingan yang lain bagi
menarik minat para pelanggan.
9.3
SAIZ PASARAN
Saiz pasaran yang terlibat adalah meliputi
keseluruhan pelajar IPT di Malaysia dan syarikat-syarikat korporat dan
kementerian pelajaran, Syarikat kami akan cuba mendapatkan sekurang-kurangnya
15% syer pasaran daripada jumlah syarikat yang menjalankan perniagaan yang
sama. Bagi perancangan yang awal, syarikat kami telah mengenal pasti dan
membuat tinjauan untuk memastikan segala
kegiatan pemasaran syarikat ini dapat beroperasi dengan lancar, memandangkan
keadaan lokasi syarikat ini terletak di kawasan yang menjadi tumpuan ramai
dimana terdapat banyak agensi-agensi swasta, kerajaan, penduduk di kawasan
perumahan yang berdekatan dan juga pelajar-pelajar IPT.
Saiz pasaran untuk perniagaan syarikat
ini berdasarkan kepada dua faktor iaitu jualan bulanan dan jualan tahunan,di
mana pada bulan yang ke-2 terdapat jumlah pelanggan akan bertambah berbanding
dengan bulan yang pertama. Kami menganggarkan saiz pasaran di perolehi
bersamaan dengan seramai 50,000 orang. Pelanggan yang akan membeli di anggarkan
50 %. Saiz pasaran kami juga berdasarkan
pekerjaan penduduk sama ada sudah bekerja atau yang masih menuntut di IPT, kami
menetapkan harga berdasarkan faktor
tersebut, kerana yang masih menuntut
harga boleh di runding.
9.4
PESAING-PESAING UTAMA
Terdapat
beberapa syarikat pesaing yang telah lama bertapak di dalam perniagaan
pembuatan barangan elektronik di kawasan pasaran yang mempunyai kelebihan dan
kelemahan yang tersendiri. Ini terletak pada pengurusan keseluruhan operasi, lokasi
dan sambutan pelanggan. Berdasarkan kaji selidik yang di jalankan terdapat
syarikat-syarikat yang akan berkemungkinan menjadi pesaing-pesaing utama kami.
a)
SAMSUNG
The Garden
T242a Lingkaran Syed Putra
59200 Kuala
Lumpur,
Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur.
b)
ACER
Acer Builders
Corporation SDN BHD
11, Jalan
Intan 2/1,
Taman
Intan,Bandar Kluang, Johor.
9.5
KEKUATAN DAN KELEMAHAN PESAING
Pesaing adalah di antara cabaran yang
utama dalam dunia perniagaan,perkara ini sememangnya tidak dapat di elakkan
dalam dunia perniagaan. Apa yang perlu
di lakukan dalam dunia perniagaan ini ialah melihat dan merebut peluang yang
ada, cekal melakukan penyelidikan, tinjauan serta mendapat perkhidmatan, nasihat
dari pakar untuk mendapatkan pandangan bagi membantu memajukan perniagaan. Kami
telah mengenal pasti antara kekuatan dan kelemahan yang terdapat pada setiap
pesaing-pesaing syarikat kami iaitu:-
a) Kekuatan
pesaing-pesaing :-
i.
Telah lama
dalam bidang perniagaan dan mempunyai modal besar.
ii.
Pada bila-bila
masa boleh meluaskan lagi lingkungan perniagaan terutama kawasan sasaran
iii.
Telah lama
bertapak di bidang perniagaan dan mempunyai banyak pengalaman dalam bidang
perniagaan serta cekap mencari pasaran baru.
iv.
Pesaing-pesaing
mempunyai ramai pelanggan tetap dan ini
juga dapat membantu mereka menguasai pasaran. Kebanyakkan pesaing mempunyai
ramai kenalan di mana dapat membantu menguasai pasaran di sekitar kawasan
pasaran serta mempunyai pelanggan tetap.
v.
Pesaing-pesaing
mempunyai banyak pilihan produk yang di sediakan berbeza-beza antara satu sama
lain dan ini juga membantu melariskan jualan produk masing-masing.
b) Kelemahan-kelemahan pesaing :-
i.
Ada di antara
pesaing-pesaing meletakkan harga yang tinggi pada sesetengah produk dan
perkhidmatan mereka. Ini menyebabkan kurangnya sambutan dari pelanggan.
ii.
Ada pesaing
menggunakan bahan-bahan yang kurang bermutu dalam menyediakan produk mereka
dengan rupa yang menarik sedangkan dari segi mutu dan rasa kurang mencapai
kehendak dan cita rasa pelanggan.
iii.
Sesetengah
syarikat-syarikat pesaing kurang mengadakan promosi memandangkan mereka telah
lama beroperasi menyebabkan promosi terhadap barang mereka semakin berkurang. Keadaan ini dapat membantu perniagaan kami menjadi lebih
maju.
iv.
Selain
daripada kelemahan yang terdapat di atas, produk yang di tawarkan tidak begitu menarik dan di
buat dari bahan yang kurang bermutu dan menyebabkan kurang mendapat sambutan
daripada pelanggan.
9.6
SYER PASARAN
Syer pasaran merupakan satu anggaran yang
perlu dibuat oleh syarikat di dalam mengenal pasti bahagian (syer) pasaran yang
boleh dikuasai oleh perniagaan di dalam sesuatu pasaran yang boleh dikuasai
oleh perniagaan di dalam sesuatu pasaran yang diceburi. Di dalam mengenal pasti
syer pasaran syarikat, kami telah mengambil kira beberapa aspek penting.
Diantaranya syarikat perlu mengambil kira keseluruhan saiz pasaran dan syer
pasaran bagi setiap pesaing yang terdapat di dalam industri yang sama iaitu
industri pembuatan barangan elektronik.
Ezzy Notebook merupakan produk yang akan
dikeluarkan oleh syarikat kami dan produk ini merupakan komputer riba
dilengkapi dengan projektor. Selain daripada syarikat ini, terdapat dua pesaing
utama yang menjalankan perniagaan yang sama. Pecahan syer pasaran mengikut
pesaing adalah seperti berikut:-
Pesaing
A ( Samsung) : 40%
Pesaing
B ( Acer) : 60%
Oleh kerana syarikat kami baru ingin
memulakan perniagaan, maka syarikat kami belum mempunyai syer pasaran. Oleh
yang demikian syarikat perlu menggangarkan beberapa syer pasaran dengan
mengambil kira kekuatan dan kelemahan syarikat berbanding dengan pesaing.
Setelah mengambil kira kesemua faktor syarikat telah menganggar syer pasaran
sebanyak 15%. Pecahan syer pasaran yang baru ialah seperti berikut:-
Pesaing
A ( Samsung) : 35%
Pesaing
B ( Acer) : 50%
Syarikat : 15%
9.7
RAMALAN KASAR JUALAN
Perkara
|
Prestasi Ramalan Jualan
|
|
2013
|
2014
|
|
Keberuntungan (RM’000)
·
Jualan
·
Belian
Untung
Kasar
|
300 unit x rm1500
300 unit x rm 1000
RM 150 000
|
300 unit x rm1500
300 unit
x rm 1000
RM 150
000
|
Ketunaian (RM)
·
Wang Tunai Masuk
·
Wang Tunai Keluar
·
Baki Tunai
|
RM 450 000
RM 300 000
RM 150 000
|
RM 450 000
RM 300 000
RM 150
000
|
STRATEGI PEMASARAN
a) Strategi Barangan
Dari segi
barangan , produk kami setakat ini adalah yang terbaru yang mana belum ada
mana-mana pihak menawarkan produk seperti kami iaitu notebook + projektor. Produk ini akan diletakkan dalam kotak dan
terjamin daripada mengalami kerosakan. Pembungkusan akan dilakukan secara kemas
dan selamat.
b) Strategi Promosi
Kami
akan menggunakan pelbagai
saluran media pengiklanan sebagai contoh melalui media cetak dan media
elektronik. Selain itu, kami juga akan menyertai ekspo atau pameran yang berkaitan dengan perniagaan
Dari
segi harga, kami akan mengenakan harga yang berpatutan seiring dengan produk
kami adalah notebook pertama yang mempunyai projector iaitu sebanyak RM2400 .
Apabila pengedar mendapatkan produk kami, kami akan member harga yang lebih
murah sesuai dengan hasil perbincangan kami .
d)
Strategi
Edaran
Pihak kami
akan pergi ke syarikat-syarikat korporat untuk memperkenalkan produk ini,
seterusnya akan pergi ke pejabat-pejabat kementerian untuk mendapatkan tender
sebagai pembekal produk kami kepada pejabat-pejabat kementerian. Selain itu,
kami akan mencari pengedar-pengedar untuk menjual produk kami ini melalui
strategi promosi dan publisiti yang akan kami lakukan.
No comments:
Post a Comment